tisdag 19 juli 2011

Sommartid - tid av att vara jagad

Häromdagen konstaterade jag att min brist på förväntan på sommarmånaderna tog slut för flera år sen... trodde det hade att göra med att jag inte bor vid havet längre... men så insåg jag att dit brukade jag åka ändå ett par veckor så det handlade kanske inte om det trots allt...

Sen funderade jag på om det kunde ha med min brist på trädgård att göra... njae... jo, lite till viss del, en svår sak att vara utan efter mängder med år av pysslande för kropp och själ...

Sen kom jag till slut på det... pengabristen... Först för att barnet blev för gammalt för att få studiebidrag när det var lov... När går det åt som mest pengar egentligen??? Jo, så fort det är lov. Därefter försvann underhållet... sen bostadstillägget... inkomsterna minskade med tusentals kronor år efter år... När önskar man som mest att pengainflödet kunde öka lite... jo, sommartid. Och till jul förstås.

Samtidigt blev jag sjukare men ägnade rätt mycket tid åt att söka sjukersättning, det lyckades för en 18-mån period och sen tog det nyss slut. Förra sommaren gick mycket energi åt till att lämna in ansökan om skusan, sen kom den förskräckliga domen som gjorde att jag och många med mig fick avslag på ansökan... överklagan... ett år senare och jag väntar fortfarande på svar.... Märkligt.

Denna sommar har jag blivit utförsäkrad från sjukförsäkringen. Telefonen ringde en dag... en mycket märklig handläggare som jag träffat en gång för länge sen på ett mycket märkligt möte... Hon skilde sig markant från tidigare handläggare som informerat, hjälpt till med ansökan om ny period, talat om vilka papper jag skulle behöva etc etc. Denna 'Donna' ringde och sa att din ansökan kommer jag aldrig att kunna få igenom, du kommer att få avslag. Dumheterna hoppade ur munnen på henne och självklart fick jag en chock... Alla papper, all investerad tid i terapier, utredningar, arbetsprövningar etc etc - totalt meningslöst... kändes det som då.

Det är nu ett par veckor sen telefonsamtalet kom... fick höra många märkligheter som jag får spara till några inlägg längre fram. Jag har lärt mig massor under resans gång de sista veckorna bara. Jag hade uppriktigt sagt inte en aning om hur illa ställt det var med Sverige förrän jag började rota i hur det kommer att se ut framöver för min del... jag visste inte hur många inkompetenta personer som sitter på sina poster och beslutar utifrån sina regelverk. Men jag vet bättre nu och återkommer om idiotin längre fram, jag som har så mycken utbildning, jag som läst och lyssnat mig fram till så mycket hade faktiskt inte klart för mig hur hårt utförsäkringen slår...

1 kommentar:

  1. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4604292

    Om du får avslag, hoppas jag att du orkar överklaga. Enligt artikeln är det var femte som får rätt i förvaltningsdomstolen. Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett avtryck från ditt besök - det uppmuntrar att kämpa vidare en stund till.