onsdag 25 augusti 2010

Jobb in absurdum

Att reglerna kring att söka arbete, pendla och flytt har skärpts till de senaste åren har väl inte undgått någon får man anta. Här kommer en historia rätt ur vardagslivet för Rita som lovat mig publicera hennes inlägg här på bloggen.

Jag har fått ett jobb på fyra månader. Jättebra jobb o trivsamt osv. MEN..jag har inte råd att ta mig till jobbet och jag fick inte tacka nej för AF. Så nu sitter jag i en sits där jag mår sämre o sämre, har fått en depression, sover inte, ont i magen, diarre, illamående pga min situation.


Jag pendlar med en lånad bil 30 mil om dagen. Bilen är skrot rent ut sagt. Jag är glad varje dag jag tar mig till o från jobbet. (går ingen buss eller tåg till orten)Jag får inget pendlingsstöd från AF eftersom anställningen inte varar minst 6 månader. Jag kan inte veckopendla eftersom jag har små barn hemma. AF skickade mig till soc, där dom säger att det inte är deras bord utan AF får ta ansvar för detta. Pratade med skatteverket om någon skattejämkning, o det skulle jag ju kunna få...men det hjälper inte mig NU. Som det är idag har jag pengar så jag tar mig till o från jobbet i 10 dagar till, då kan jag inte handla någon mat alls till mig och barnen. (De äter frukost mellanmål o lunch i skolan) Jag äter gröt till frukost o middag, o en macka på jobbet. När barnen kommer hem får dom gröt. Helgerna får vi äta gröt eller flingor och scones o macka med smör. så här får jag leva till den första lönen kommer i september.


Jag kan inte be om förskott på lönen. Arbetsplatsen har ett lönessystem där det inte fungerar så. Vad fan ska jag göra?


AF säger att jag ska söka bostad på orten.Och jag kan inte få flyttbidrag pga anställningen bara är fyra månader, måste vara 6 månader. O inte fan kan jag ta dubbla hyror. Det är ju ingen jättelön jag har. När jag betalt bensinkostnaderna så har jag mindre än vad jag hade när jag fick akassa, o då låg jag under kronofogdens existensminimum. O hur lätt är det o få bostad med skulder hos KFM? Hjälp...nån som har nåt tips på hur jag ska reda ut det här?
 
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Pingat på twingly och intressant.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att lämna ett avtryck från ditt besök - det uppmuntrar att kämpa vidare en stund till.