fredag 25 februari 2011

Varför uppfinna hjulet igen?

Hittade nedanstående text hos http://blogg.segra.se/vill-minska-utanforskapet/ så varför skriva det igen när det står så tydligt där vad det handlar om.... Kan bara instämma! Mitt enda tillägg blir att många har en förlegad syn på hemlöshet i Sverige idag, att vem som helst av oss kan hamna där inom några månader vet folk faktiskt inte om. Att vi har hemlösa barn i vårt land syns och märks inte fullt ut ännu och även mina vänner svävar i ovisshet härom... Det är så tragiskt att det finns hemlösa över huvudtaget, än mer tragiskt att folk inte vet om hur illa ställt det är med Sverige.


”Många typer av ”utanförskap” består till stor del på brist på pengar. Dvs utanförskap definieras av mängden pengar. Har du inget arbete så är du utanför arbetslivet, vilket i sig kan vara problematiskt, men det är när arbetslöshetskassan dras in som det riktiga utanförskapet visar sig. Du blir hemlös… Är du sjuk så är det problematiskt, men det är först när du inte får någon ersättning som du kan leva på som utanförskapet blir tydligare i kanterna. Du blir hemlös.


Idag får många lön så trevlig lönehelg på dig - du som får sådan alltså!

4 kommentarer:

  1. Önskar dig också en trevlig helg! En tröst är alltid att veta att det finns fler därute som också blivit misshandlade av systemet. Jag är så innerligt trött på att försöka nå fram i offentlig media, det haglar alltid av hätska kommentarer efter mitt inlägg. Bara för att jag FINNS!?

    DEt är så pinsamt och smärtsamt att bli varse att det finns de som verkligen tror att man frivilligt lagt sig ner och blivit ett "offer" och frivilligt blivit ensamstående förälder osv. Jag vill gärna glömma såna och tänka på alla er som värmer i mitt hjärta. Vi kan värma varandra!

    SvaraRadera
  2. Kronofogden likt SJ måste börja att tvätta bort sitt dåliga rykte. SJ kör med vad de tror slagkraftig reklam i TV. Men vad f-n ska Kronofogden göra? Ingen skuldsatt kommer någonsin att tro på denna trångsynta myndighet. Inte ens med budskapet, "Vi ska göra alla överskuldsatta skuldfria det är vårt mål".

    Deras beslut och agerande talar för raka motsatsen. "Vi älskar alla överskuldsatta och främjar en ökad skuldsättning". Det är den bisarra verkligheten.

    Kronofogdemyndigheten, GOD NATT!

    NoCash

    SvaraRadera
  3. Ja det är inte så man längtar så lite till den dagen man får en lön på riktigt igen =O

    SvaraRadera
  4. hej.
    jag har arbetat totalt 5månader utav mitt liv-idag är jag 34år och förtidspensionär med sjukersättning på 6.500kr netto.. när akassans dagar är slut heter det att du blir utförsäkrad och folk blir LIVRÄDDA! men utförsäkrad betyder bara att du flyttas över i annan åtgärd= aktivitetsgarantin och du får samma storlek på ersättningen som från akassan ,bara det att pengarna nu kommer från försäkringskassan.
    När jag hade aktivitesgaranti hade jag 4.800kr netto,och jag bev inte hemlös,varför? nej för jag anpassade mina utgifter efter inkomsten! jag bodde i lägenhet och slapp både socialen och betalningsanmärkningar! visst det var inte fett med pengar,hade 700kr till mat efter att hyra,el,kontantkort till mobilen var betalt.
    LÅGA UTGIFTER är svaret!
    mvh.prinsessanz

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett avtryck från ditt besök - det uppmuntrar att kämpa vidare en stund till.