onsdag 4 augusti 2010

Robin Hood Politik

Efter att ha läst Dwights inlägg står det återigen klart att Sverige har infört Robin Hood-politik och det enda vettiga med det är väl att vi åter gemensamt kan kämpa för solidaritet och därmed ta ansvar för och hjälpa varandra till att kunna leva ett gott liv....

Och all vettighet däri som jag kan skåda må väl vara att vi i slutänden kanske kan få ett bättre samhälle för ALLA. Ju mer man läser och lär ju mer ojämlikt inser man att vårt Sverige av idag faktiskt är. Och jag fortsätter att vara trött lite till. Tyvärr. Frågan ska inte kännas övermäktig men ibland gör den det. Men jag tror på förändring till det bättre innerst inne. Och jag vägrar hålla tyst, det har jag gjort så många år tidigare så det räcker med det.

Fler som inte håller tyst är Nattljus som skriver dagbok om livet som utförsäkrad från försäkringskassan. The Rocker skriver om tudelningen av vårt rike. No Cash berättar om livet som svartlistad som är synonymt med överskuldsatthet. Mannan minns gamla tider och Ulrika har hittat en blogg som tidigt beskriver KFM:s roll när det gäller möjliggörandet av sms-lånens överlevnad. Och fler skriver vidare. Och kämpar vidare.

När det gäller sms-lån har jag hört och sett en del senaste tiden. Dock har jag ingen personlig erfarenhet av dem. Vilket jag är glad för såklart. Har man inga pengar och inte vet vart man ska vända sig kan jag förstå att det kan vara lätt hänt att slänga iväg ett sms och så vips kan man ställa fram mat på bordet ännu en tid.

På min tid när det inga pengar fanns till mat och livet var som jävligast fanns inga sms-lån så mina funderingar är att hur sjutton gjorde vi då? När den senare delen av sommaren så här närmar sig minns jag våra cykelturer och lyckan då vi hittade ett ensamt plommonträd och kunde ha fest! Eller ännu hellre: Äppelträden vid vägkanter ursprungna från bilisters sopor. Många år senare fruktbärande äppelträd som kan ge så mycket mat till den som ingen mat har.

Äppelkompott, äppelkaka, äppelpaj, äppelmos för billig peng... i stort sett bara att tillsätta socker och en hoper arbete och så fylla frysen... Yes! Sensommartider kan vara bra tider!

Och snälla släktingar. Tack och lov för dem. En stor karta ägg eller två... ibland till och med tre. Stod sig så länge då de var pinfärska när de kom hem till oss. Även kött och annat hittade hem och tack för det, vi hade inte klarat oss utan den hjälpen.

Men alltså inga sms-lån, tack och lov. På något sätt lyckades vi ändå överleva även de stunder det såg som värst ut. Hur som helst så kom det till slut pengar någonstans ifrån. Men ibland var de där stunderna av väntan otroligt långa.

Så tänk på det du Reinfeldt om du inte har annat att tänka på. Förresten. Tänk på det. Ständigt. Speciellt varje gång du äter och mår riktigt gott.

Och tänk på att om man VILL FÖRÄNDRA NÅGOT SÅ KAN MAN DET.

Svårare än så är det faktiskt inte.

Och ännu en bild av BALANS för att påminna mig själv om att det måste uppnås. På ett eller annat sätt. Någon gång.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Pingat på Nyligen Twingly och Bloggping

1 kommentar:

  1. Håller verkligen tummarna för ett bra äppel-år till hösten, för blåbären torkade ju bort, har aldrig sett så lite bär på risen *suck*

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett avtryck från ditt besök - det uppmuntrar att kämpa vidare en stund till.