måndag 19 juli 2010

Att vilja väl

När man ibland behöver hjälp från andra blir man så glad när man upptäcker att folk vill väl. Vänner som gör sitt bästa, främlingar som ställer upp oväntat, ibland kanske bara i form av ett leende eller någon liten kommentar.

Sen har man det här med olikheten hos de människor som anser sig besitta en viss makt. Myndigheter tänker jag då på. Tänk om var och en kunde gå till jobbet och tänka att Idag vill jag göra gott.... idag vill jag väl. Jag vill andra människor väl... Tänk vilken skillnad en sådan person skulle kunna göra för många andra under en endaste liten arbetsdag bara.

Jag stötte på en sådan person via telefon på Försäkringskassan i förra veckan. Hon ansträngde sig lite extra, gick och frågade när hon inte visste hur hon skulle göra då något som skulle gått automatiskt inte gjort det... och hon löste det, informerade mig och var trevlig.

Tänk vilken skillnad ett sådant bemötande gör. För henne själv. För mig. För de runt mig.

VILL MAN SÅ KAN MAN.

3 kommentarer:

  1. Tyvärr är såna människor med den egenskapen få hos våra olika myndigheter. Men å andra sidan så möter dom nog på en och annan knäppskalle.

    Då kan den dagen vara förstörd för restan som ringer. Det blir lixom rundgång på det hela.

    Jag har regeln när jag pratar med myndigheter att jag är tydlig, rakt på sak och övertrevlig. Men inte på ett inställsamt sätt. Bara sådär lagom trevlig.

    Det brukar oftast fungera.

    SvaraRadera
  2. Ungefär sådär som man begär av de i andra änden att de ska vara... tydliga, trevliga och uppriktiga!

    Jo, det där att ringa efter en annan surkart eller för tidigt på morgonen medan de startar datorn... det ska man akta sig för... :)

    SvaraRadera
  3. ja ett gott bemötande värmer i hjärtat!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett avtryck från ditt besök - det uppmuntrar att kämpa vidare en stund till.