måndag 26 juli 2010

Kränkt, förbannad och ledsen

Jag kommer aldrig aldrig någonsin att förstå hur i h-----e någon kan jobba på kronofogdemyndighetens verkställighet och gå hem och sova gott på natten. Vad är det för människor som jobbar där egentligen??? Vari finner man nöje, arbetsglädje och kan uppleva en hög arbetsmoral efter en arbetsdag egentligen? Varför protesterar inte människan bakom telefonluren och säger att det här är fel, jag ska göra allt för att hjälpa till så det blir rätt och som det ska vara för VI HAR GJORT FEL.
Förra gången, den 30/6 var där en trevlig kvinna som rättade beslutet hon felaktigt hade fattat, bad om ursäkt och skulle skicka det utmätta beloppet tillbaka till mig. Jag hade uppgett att vi inte längre har underhåll vilket de rutinmässigt räknar med att man har då man har barn och inte barnet inte bor med båda föräldrarna. Vilket vi alltså inte hade för juni månad.

Det gamla beslutet angav att disponibelt belopp var ca 1200.-

Nytt beslut daterat den 30/6 kom om att det fanns 0:- i disponibel inkomst.

Nästa beslut daterat den 9/7 angav att disponibelt belopp var ca 400:-.

Så långt är allt frid och fröjd. Jag skulle få tillbaka det utmätta beloppet för juni månad eftersom KFM gjort fel.

Men nu kommer stötestenen: Jag hade redan fått tillbaka de ca 1200.- för att jag hade fått beviljat att köpa glasögon för 1800.-

I MIN NAIVA LILLA VÄRLD tar jag för givet att detta ska korrigeras automatiskt, när jag sen fick papper från banken i fredags kväll om att jag istället för att få tillbaka hela det utmätta beloppet som FK dragit efter den gamla uträkningen istället får tillbaka 400 (istället för de ca 1200.-) ringer jag såklart till fogden och påpekar glatt att nu har det blivit fel här.

Då visar det sig att pengarna redan lämnat myndigheten och de inget KAN ELLER VILL GÖRA för att rätta till problemet.

De anser att det diffar på drygt 800 som jag framåt kan få tillbaka. Det de drog den 19 juli har redan skickats vidare och går således inte att återkalla. Varför kan de helt enkelt inte hålla på pengarna en månad så sådana här situationer inte behöver uppstå??? De gör fel, de är människor och låt dem ha lite marginaler så vi stackare i andra änden slipper sådana här trauman gång på gång. Och kanske kanske kan den bakom besluten må lite bättre också efter sin arbetsdag. En win-win-situation med andra ord.

Men de 800.- stämmer inte med min uträkning alls. Jag är totalt rättslös, jag får inget beslut att överklaga, jag har inga jurister i ryggen och KAN INTE GÖRA ETT FÖRBASKAT DUGG. Bara för att de inte går in och rättar i efterhand - hon ville ha det till att jag skulle ringt före den 30/6 den gången det begav sig då. Jag upptäckte ju för sjutton inte förrän den dagen att de gjort fel. Jag är ingen robot - jag är en vanlig, trött, sjuk människa som slåss mot väderkvarnar som jag för en stund trodde ville att allt skulle gå rätt till.

Inte undra på att många ger upp och skrattar åt allt. Det gör nog jag också med tiden men här och nu är jag bara kränkt, förbannad och ledsen. 

Fogden skyller på försäkringskassan, fogden vill inte ge mig papper på att de gjort fel så jag kan överklaga beslutet, fogden vill inte intyga soppan till soc så jag kan gå dit och få hyres- alt matpengar för vi klarar oss inte i augusti EFTERSOM KRONOFOGDEN GJORT FEL.

Felet är enligt dem FÖRSÄKRINGSKASSAN. Därför vill man inte heller rätta till det.

Och här sitter jag som liten människa som har pratat med en annan liten människa med ett helt regelverk bak i ryggen.

Jag har varit alldeles för sanningsenlig, jag har gjort precis allt rätt. Fogden har lagt till inkomster jag inte har och de vägrar rätta till det. 


FAST DE GJORT FEL KAN OCH VILL DE INTE RÄTTA TILL DET.




Och för att Adler ska kunna prata vidare om BALANS måste jag bara tillägga - VISA I HANDLING ATT DU VILL UPPNÅ BALANS. Snacka inte bara om det. Och du Adler - ÄR DET DETTA SOM KALLAS FÖR EMPATI??????????????


Bild lånad av Ulrika
Empatisk nyfiken boss.... hå hå ja ja. Upp till bevis Adler! Alltså hon som är på bilden med Per från blogg.fattigariddare.info iklädd sin käcka rosa tröja i Almedalen juli 2010. Där delade hon med medarbetare ut en broschyr om hur de jobbar för att få balans mellan sig och inkassobolagen i sken av att de skuldsatta ska uppnå det som evighetsgäldenärer.... typ.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


Intressant.se 

9 kommentarer:

  1. *Stackars* hur klarar du maten den närmaste månaden då? Ena bakslaget efter det andra!

    SvaraRadera
  2. Nej, det funkar inte alls. Mitt hopp står till att soc beviljar del av hyra för sonen idag när vi ska dit igen. Försöker få tag på FK om besked hur mycket de drar av på mitt bostadstillägg för att han är inneboende. Det närmar sig att jag måste "slänga ut" honom tyvärr för vi överlever inte annars. Vilket jäkla samhälle vi lever i.

    SvaraRadera
  3. hej,nu kliar jag mig i huvudet ganska regält..
    men du har väl fått en uträkning som stämmer från månad till månad?
    dvs din disponibla inkomst MINUS förbeh¨ållsbeloppet ger ju betalningsutrymmet dvs den lilla peng som används för att betala av dina skulder.
    LÄS HÄR:
    http://www.konsumentverket.se/privatekonomi/Skulder/Gor-en-ekonomisk-oversikt/

    En person med 14.000kr i disponibel inkomst har bara ett utrymme på 396kr till skulder...eftersom han får behålla sitt förbehålsbelopp.

    SvaraRadera
  4. @Kattliv: Ja, i en fungerande värld där myndigheterna gör som de ska och inte lurar och bedrar oskyldiga ärliga invånare fungerar det precis som du skriver.

    Jag har gett dem alla uppgifter ärligt och uppriktigt, de har erkänt att de gjort fel, rättat till det men sen i rättandet gjort fel och det kan de aldrig någonsin göra ogjort. Så kontentan av det hela är att de bestulit mig på nästan 900 kr denna månad utan att jag har gjort det minsta lilla fel. Jag har inget jag kan överklaga för alla beslut är rätt, tyvärr är inte tillämpningen av dem det.

    Många, många råkat och råkar mycket värre ut än mig och det är därför vi ser rött när de talar om balans och när riksfogden har stora bokstäver på ryggen som du kan se på fotot så blir man tokvansinnig, kränkt och ledsen.

    Samt två veckors matpengar är som bortblåsta och kommer aldrig åter.

    Det är Sverige år 2010 det i all sin glans. Fy fan rent ut sagt.

    SvaraRadera
  5. Vissa människor, t.ex. de som arbetar på Kronofogdemyndigheten, Försäkringskassan eller socialen, kan helt enkelt inte begripa att t.o.m 100 kr betyder mat eller svält för oss skuldsatta. Själva har de nämligen magrinaler att leva på; vi vet inte hur magrinaler stavas ens.

    Tänker de inte ens tanken när de själva går och handlar mat? Hur många matkassar kostar mindre än 100 kr? De med bara ris kanske, för det var det rådet jag fick på soc; ät ris.

    Sverige år 2010, som sagt.

    / Per A

    SvaraRadera
  6. "Ät ris"!! Man tror inte det är sant, men det är det tydligen, för jag tvivlar inte på dig Per! Herregud! så illa det är om man får det rådet! Själv har jag kunnat bjuda min tös på mat ute ikväll, inget jättedyrt men ändå, jättetrevligt och något att minnas från sommarlovet. Vart är vi på väg??

    SvaraRadera
  7. Jag säger detsamma... ÄT RIS??? Näe, det är upprörande att ens kunna kläcka ur sig något sådant... Kors i taket. Igen.

    Det där med marginaler är intressant för om du har ont om pengar i ett år har du sugits ut ganska rejält, börjat få ta av ev. besparingar... börjar känna att det är kämpigt...

    Efter två tre år behöver du garanterat mer än ett par skor... kläderna är väldigt slitna, sparkontot är borta sen länge... bilen kanske ett minne blott...

    Efter fem år har nog, om du har tur att de hållt så länge ens... ett antal möbler havererat sen länge... Sängen har länge varit dålig...

    Efter 8 år....

    Efter 10 år...

    Efter 12 år.....

    Efter 20 år........

    Nåja, det säger sig självt.

    Marginaler... vad är det????

    SvaraRadera
  8. Jag vill också lämna en kommentar till ÄT RIS-uttalandet. Om en socialtjänstarbetare säger så, är det dags att byta jobb. Då har man jobbat för länge och blivit för blind och för apatisk. Man kan inte alltid gå in med själ och hjärta, för då skulle man knäckas i det yrket, men man måste visa viss empati inför sina klienter. Jag hoppas att personen insåg att det där var ett dumt uttalande och att han/hon aldrig gör om det igen!

    Kämpa på!


    //Emma

    SvaraRadera
  9. @Emma: Ja, det är dags att byta jobb i det läget, det instämmer jag till fullo i. Det gjorde jag, stod inte ut med systemet som var.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett avtryck från ditt besök - det uppmuntrar att kämpa vidare en stund till.