lördag 17 juli 2010

Överlevnadskonstnär

Ett land blir inte bättre än hur de som har det sämst ställt har det. Var tog solidariteten vägen? Jag vill gärna tro att gemene man vill att alla ska ha det bra i vårt fina land.... men varför vill inte alla det?

4482 kronor ska räcka till väldigt mycket som Ulrika skriver i Fattiga Riddarnas blogg igår.

Det fick mig att tänka på vilken överlevnadskonstnär man blivit. Ibland glömmer man det. Här följer några exempel.


Att baka bröd. Bröd är fruktansvärt dyrt och det är något som går att fixa hemma istället för att handla dyrt i butiken där brödet ofta inte är speciellt gott, undantag finns men de är få. Under vintern lärde jag mig att baka med surdeg. Det är ren och skär magi. Jäst är inte dyrt men det är en fascination i att se vatten, salt och mjöl förvandlas till gott, mustigt bröd som är väldigt hållbart. Det man behöver är en degbunke och en slev att röra med... samt en ugn att grädda brödet i... eller baka av som proffsen säger. Tack till alla bloggare som delar med sig av sina tips. Igår blev det till och med pizza bakat på surdeg... så smarrigt! :) Önskar jag kunde göra ost hemma också... :)


Extrapriser. Att hitta det mesta man vill köpa till så bra pris som möjligt är en sport. Som sonen en gång uttryckte det när vi hade ca 70 kr att handla på ica maxi för. De har självscanning system där och man kan ha koll på vad det kommer att kosta i kassan. Minus rabatter, kuponger etc som avslöjar sig i kassan. Gör vi si kan vi göra så, eller så gör vi så, så blir det si.... "Mamma... det är mycket roligare att handla när man har ont om pengar...." Ja, vad säger man.... gör man det till en sport så går det...

Prismedvetenhet. Man blir en fena på att hitta saker på extrapris och vet var man kan köpa olika saker till bästa pris. Ögon och öron öppna jämt. Undrar vad som skulle hända om den energin kunde användas till annat... Nåja, det är som det är. Och för att försöka uppnå bästa balans hos sig själv gör man så gott man kan. Är ett kilo hamburgare 12 kr billigare på Lidl så inte sjutton handlar man de på Maxi inte. Så är det.

Loppisar. Underbara upfinning. Många saker finns till och med i nyskick, andra väl använda men ändå välkomna. Pocketböcker kan man få för en femma istället för ny till mycket högre pris. Väntar man länge på en viss bok blir man desto gladare då den finns där i hyllan en dag. Hade jag kunnat köpa kläder begagnat skulle jag aldrig handla på annat sätt, himmel vilken skillnad i pris det är.

Fler exempel kommer framöver, nu har regnet äntligen tagit uppehåll och jag ska gå ut.

4 kommentarer:

  1. hej.
    jag har precis hittat en ny favoritblog verkar det som!
    *lägger till dig i listan*
    kika gärna tillbaka:
    www.2tusenlappar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Har ett fattigtips till :-D
    Gör eget snus. Finns massor av webbshoppar som tillhandahåller detta nödvändiga ont för oss megasnusare.

    Googla på eget snus folks ;-)

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Jag vill också kunna baka sånt bröd. Ser ju jätte gott ut. Leta extra pris är ju en vardag som vi överskuldsatta lever i. Jag håller på att spy på den billigaste påsen pytt i panna.
    Ska ta en sväng på loppis.

    SvaraRadera
  4. Ha ha, jag KAN inte säga att det är synd att jag inte snusar för det vill jag inte men ska komma ihåg tipset till vännerna som så gör! :)

    Annsie - brödet är precis så gott som det ser ut... om inte godare! Det är dessutom lätt efter lite övning. Man kan sätta första degen på kvällen, röra i övriga ingredienser på morgonen, ställa degen i kylen över dagen och sen grädda på kvällen... sköter sig helt själv utan knök och bök! :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att lämna ett avtryck från ditt besök - det uppmuntrar att kämpa vidare en stund till.